TECHMILK 2022

Z przyjemnością informujemy, że w dniach 16-18 lutego 2022 r. w tradycyjnej formie odbędzie się XXIII Seminarium „Postęp techniczny w przetwórstwie mleka”.

Czytaj więcej

Hochland Sielski? Ser na medal! Najlepszy Produkt – Wybór Konsumentów!

Ogólnopolskie badanie konsumenckie „Najlepszy Produkt – Wybór Konsumentów”, realizowane przez instytut GfK Polonia, wyłania najlepsze nowości spożywcze, chemiczne i kosmetyczne, które trafiły do sprzedaży w ciągu minionego roku. W tej edycji wśród najbardziej udanych premier rynkowych nie zabrakło nowości od marki Hochland – nagrodę w kategorii „Sery i serki kanapkowe” zdobył Hochland Sielski.

Czytaj więcej

Danone – największy polski B Corp – zmieni postawy żywieniowe Polaków

Danone Sp. z o.o. otrzymał właśnie międzynarodowy certyfikat B Corp, poświadczający wysokie standardy zarządzania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jest on pierwszą polską spółką tej skali i największą firmą FMCG w Polsce, która pomyślnie przeszła proces certyfikacji. Certyfikat B Corp jest ważnym wyróżnikiem dla dziewięciu marek z portfolio Danone. Mogą się nim poszczycić tak znane marki, jak: Patagonia czy Ben & Jerry’s.

Czytaj więcej

W 2021 r. Polacy doświadczyli największych podwyżek na art. tłuszczowych. Ceny naprawdę ostro poszły w górę

Według najnowszego raportu, artykuły tłuszczowe, tzw. inne produkty, mięso, nabiał i używki to kategorie, które najbardziej zdrożały w ub.r. względem 2020 roku – odpowiednio o prawie 24%, 12%, blisko 6%, niecałe 5% i 4,5%. Najmniej wzrosły ceny dodatków spożywczych, napojów, pieczywa, warzyw i chemii gospodarczej. W sumie aż 10 z 12 obserwowanych grup poszło w górę. Natomiast potaniały i to symbolicznie tylko 2 kategorie, tj. owoce – o 3,7% i produkty sypkie – o 0,7%. Do tego widać, że średnio rok do roku w sklepach było drożej o 5,1%. Tak wynika z analizy niespełna 378 tys. cen detalicznych.

Czytaj więcej

Zmienia się ruch w sklepach spożywczych. Świąteczne zakupy Polacy robili na ostatnią chwilę

Jak wynika z obserwacji zachowań ponad miliona konsumentów, ruch w wielkopowierzchniowych sklepach spożywczych wzrósł przed ostatnimi świętami o 9,2% względem analogicznego okresu 2020 roku. Z kolei liczba klientów zwiększyła się o 2,8%. Widać więc odbicie, ale wciąż jest daleko do poziomów notowanych przed pandemią. Eksperci komentujący wyniki zwracają też uwagę na utrzymujący się trend częstszego wybierania przez klientów dyskontów kosztem innych placówek. Można też zauważyć, że w ciągu dwóch lat średni czas wizyty w ww. formacie wydłużył się. Natomiast skrócił się w supermarketach i hipermarketach.

Czytaj więcej

Nowy sposób odkrywania restauracji – CHEF’S MENU od Restaurant Club!

Ruszyła codzienna inicjatywa RestaurantClub CHEF’S MENU! Organizatorzy największych Festiwali kulinarnych w Polsce proponują nowy sposób odkrywania restauracji. Chefowie najlepszych kuchni w Polsce zapraszają na popisowe dania, menu i sharingi w ekologicznej formule wcześniejszej rezerwacji oraz okazyjnej cenie. Rezerwacje na CHEF’S MENU trwają na stronie https://restaurantclub.pl/chefsmenu.

Czytaj więcej

Kto da kredyt Babci i Dziadkowi

  • Polacy w wieku 65+ żyją na kredyt. Średnia wartość zobowiązania jednego seniora to aż 12,7 tys. zł – wynika z danych Biura Informacji Gospodarczej ERIF. Rekordzistą jest 65-latek, którego zadłużenie wynosi aż 23,2 mln zł.
Czytaj więcej

Glovo staje się pierwszym dostawcą neutralnym klimatycznie i wyznacza branży ambitne cele ekologiczne

Glovo, jeden z głównych graczy rynku delivery, ogłosiło zrealizowanie swojego celu, jakim jest neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla. Firma zobowiązała się do tego w grudniu 2019 roku, a 100% celu neutralności w całym łańcuchu wartości Glovo osiągnęło w zaledwie dwa lata, wraz z końcem 2021 roku. Ambitne cele ekologiczne firmy zostały również potwierdzone przez uznaną organizację Science Based Targets. Oznacza to, że strategia Glovo wykazuje zgodność z wymaganiami Porozumienia Paryskiego i sprzyja redukcji tempa ocieplenia na poziomie poniżej 1,5°C.

Czytaj więcej

Arla znów o krok przed innymi

23.01.2022

Szwedzko-duński koncern będący największym producentem przetworów mlecznych w Skandynawii, zrzeszający ok. 8500 szwedzkich, duńskich i niemieckich członków – dostawców przedstawił nową pięcioletnią strategię „Future26” z budżetem 4 miliardów euro.

Czytaj więcej

Sieci handlowe zainteresowane mlekiem z gospodarstw o wysokim dobrostanie krów

21.01.2022

Coraz większa grupa niemieckich sieci handlowych wymaga od dostawców określenia poziomu dobrostanu zwierząt. Dotyczy to również mleka i produktów z niego wytworzonych. Sieć handlowa ALDI ogłosiła, że do roku 2030 będzie sprzedawać produkty mleczarskie wytworzone z surowca pochodzącego z gospodarstw, gdzie zwierzęta hodowane są w podwyższonych warunkach dobrostanu.

Czytaj więcej

UOKIK dla konsumentów - analiza cen po obniżkach VAT

21.01.2022

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do sprzedawców o obniżki cen produktów spożywczych po ustawowych zmianach podatku VAT od pierwszego lutego. Na specjalnym spotkaniu z branżą zapowiedział działania UOKiK i Inspekcji Handlowej, w tym stały monitoring cen wybranych artykułów żywnościowych i piętnowanie negatywnych praktyk sprzedawców. Pierwsze wyniki monitoringu poziomu cen produktów spożywczych poznamy już za kilka dni.

 

Czytaj więcej

Cyfryzacja polskiej branży spożywczej – powody do optymizmu

21.01.2022

Aby skutecznie funkcjonować na coraz bardziej konkurencyjnym rynku i zaspokoić zmieniające się potrzeby klientów, polskie firmy z branży spożywczej coraz częściej decydują się na transformację cyfrową. Niezastąpione są tu innowacyjne rozwiązania technologiczne oraz oprogramowanie dostępne w chmurze obliczeniowej. Czy polskie przedsiębiorstwa spożywcze korzystają z chmury? Jakie trendy będą kształtować branżę w najbliższych latach? O tych i innych kwestiach dotyczących rynku spożywczego rozmawiamy z Jackiem Pundą, Senior Account Managerem Food and Beverage w Infor Polska.

Czytaj więcej

Wynagrodzenia w IT coraz wyższe. Pracodawcy walczą o talenty benefitami sięgającymi 100 tys. i obsługą prywatnego consierge’a

21.01.2022

COVID-19 nie spowolnił wzrostu wynagrodzeń w branży IT. Tylko w pierwszej połowie ubiegłego roku kontraktorzy zatrudnieni w modelu B2B mogli liczyć na zarobki wyższe od 12,5 do 20% – wynika z danych Just Join IT. Popyt na wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów też jest coraz większy, dlatego firmy zaczynają kusić potencjalnych pracowników już nie tylko wysokimi zarobkami, ale i coraz bardziej wymyślnymi benefitami. Ostatnio firmy wprowadzają takie rozwiązania jak premia za podpis, która czasami dochodzi nawet do 100 tys. zł, czy możliwość skorzystania z prywatnego concierge’a. To są nowości, które pojawiają się na polskim rynku i z których korzysta coraz więcej pracodawców mówi Piotr Nowosielski, prezes Just Join IT.

 

Czytaj więcej

Recykling turbin wiatrowych to problem dla branży OZE. Technologia opracowana przez polską spółkę ma pomóc go rozwiązać

21.01.2022

Stowarzyszenie WindEurope szacuje, że w całej Europie do 2023 roku nawet ok. 14 tys. turbin wirników elektrowni wiatrowych może zostać wycofanych z eksploatacji. Łopaty wirników, wykonane z materiałów kompozytowych, są bardzo trudne w recyklingu, a ich zagospodarowanie stwarza problem dla całej branży. Jak ocenia WindEurope, w sektorze energii wiatrowej na całym świecie jest obecnie w użyciu nawet 2,5 mln ton materiałów kompozytowych. Polska spółka 2loop Tech pracuje nad metodą ich przetwarzania, aby można było odzyskać z nich surowce do ponownego wykorzystania, np. w budownictwie. Spółka jest w przededniu złożenia wniosku patentowego na opracowaną przez siebie technologię.

Czytaj więcej

Odpady spożywcze zamienią w związki cenniejsze niż biogaz

21.01.2022

Związki o większej wartości niż metan pozyskiwane z domowych resztek i odpadów z produkcji żywności? Naukowcy z Politechniki Gdańskiej i Chin pracują nad nową technologią przetwarzania odpadów spożywczych, dzięki której będzie można odzyskiwać kwasy karboksylowe potrzebne do wyprodukowania polimerów, farmaceutyków, rozpuszczalników czy dodatków do żywności.

Czytaj więcej

Dotacje na budowę biogazowni rolniczych

20.01.2022

Wsparcie na budowę i rozwój biogazowni rolniczych możliwe jest dzięki programowi „Agroenergia”, który realizowany jest z funduszy NFOŚiGW. Jego celem, jest zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych w sektorze rolniczym.

Czytaj więcej

TECHMILK 2022

Z przyjemnością informujemy, że w dniach 16-18 lutego 2022 r. w tradycyjnej formie odbędzie się XXIII Seminarium „Postęp techniczny w przetwórstwie mleka”.

Czytaj więcej

Dbasz o środowisko - wybieraj żywność bez GMO

Na sklepowych półkach znajdziemy wiele produktów – głównie mleczarskich – oznaczonych znakiem „Wyprodukowano bez stosowania GMO". Są to produkty certyfikowane, skierowane przede wszystkim do konsumentów świadomych, ceniących tradycyjną żywność, przywiązujących dużą wagę do spraw związanych z ochroną środowiska, ekologią.

Czytaj więcej

GDT świętuje swoje 300. wydarzenie handlowe

Global Dairy Trade (GDT), wiodąca na świecie platforma ustalania cen produktów mlecznych sprzedawanych na całym świecie, będzie świętować swoje 300. wydarzenie handlowe w TE300 we wtorek 18 stycznia o godzinie 12:00 UTC. Dyrektor ds. globalnego handlu mleczarskiego, Eric Hansen, mówi, że kamień milowy odzwierciedla globalny handel mleczarski jako istotną część globalnego krajobrazu przemysłu mleczarskiego.

Czytaj więcej

Kaufland przeznaczy w tym roku 70 mln na podwyżki wynagrodzeń

Kaufland Polska od lat należy do czołówki sieci handlowych oferujących najwyższą płacę na stanowisku kasjer-sprzedawca. W tym roku firma po raz kolejny postanowiła zwiększyć wysokość wynagrodzenia zatrudnionym na wybranych stanowiskach. W związku z planowaną ekspansją sieć stworzy także kolejne miejsca pracy i przeznaczy na ten cel ok. 11 mln zł.

Czytaj więcej

Konkurs Kaufland "Nauka z klasą" nabiera rozpędu. 20 zwycięzców wyłonią Internauci

Konkurs zorganizowany przez sieć Kaufland z okazji jubileuszu dwudziestolecia firmy w Polsce wkroczył w decydujący etap. Powołana kapituła wybrała prace 40 szkół, które teraz walczą o nagrodę główną – 20 000 zł na zakup wyposażenia wspierającego edukację ekologiczną. Dwudziestu laureatów wyłonią Internauci w głosowaniu online, które potrwa do 31 stycznia. Każdy może oddać swój głos na wybraną szkołę.

Czytaj więcej

Zerowy VAT na żywność nie przełoży się na duże obniżki cen. Za to później Polaków czekają podwyżki

Według ekspertów z branży retailowej, czasowe obniżenie stawki podatku VAT na żywność z 5% do 0% nie spowoduje widocznej ulgi w portfelach konsumentów. Nie brakuje również odważniejszych opinii, że na przykład producenci i sieci handlowe potraktują to rozwiązanie jako dodatkową możliwość odrobienia różnego rodzaju strat. Do tego znawcy tematu prognozują, że zapowiadana zmiana raczej wpłynie na chwilowe wyhamowanie wzrostu cen niż na ich realny spadek, chociaż już pierwsze sieci na rynku zapowiadają obniżki, nawet na kilka tysięcy swoich towarów. Jednocześnie eksperci ostrzegają, że kiedy już podatek wróci do swojej pierwotnej postaci, to niewykluczone są skokowe podwyżki w sklepach.

Czytaj więcej

Grudniowe zakupy w promocjach były o wiele droższe niż rok temu. Ceny wzrosły średnio o ponad 20%

Analiza blisko 34 tys. cen promocyjnych w polskich sklepach wykazała, że artykuły kupowane w grudniu 2021 r. były o prawie 22% droższe niż rok wcześniej. Aż 11 z 12 monitorowanych kategorii zdrożało, a tylko 1 grupa nieznacznie potaniała. Zdecydowanie najbardziej, bo o blisko 70%, poszły w górę produkty tłuszczowe. Mocno podrożały też tzw. inne artykuły – o ponad 41%. Mięso odnotowało skok o przeszło 25%. Ponadto 5 innych kategorii wzrosło dwucyfrowo, w tym nabiał, warzywa, używki, napoje i owoce. Jedynie produkty sypkie wykazały spadek. Eksperci komentujący wyniki zwracają uwagę na to, że ceny w promocjach poszły w górę ponad 2,5-krotnie bardziej niż te regularne. To wskazuje na fakt, że rosnąca inflacja postawiła sieci handlowe pod ścianą. Znawcy tematu dodają, że obecnie na oferowanie naprawdę dobrych dla konsumentów rabatów mogą sobie pozwolić tylko najwięksi gracze na rynku.

Czytaj więcej

Blisko 53% badanych twierdzi, że w Polsce nie ma dobrych warunków do rozwoju innowacji w firmach

Zdaniem ponad połowy rodaków niebędących przedsiębiorcami, firmy w Polsce mają niesprzyjające warunki prawne i ekonomiczne do rozwoju innowacyjności. Więcej niż jedna piąta społeczeństwa twierdzi odwrotnie, a przeszło jedna czwarta nie umie tego ocenić. Trudności widzą głównie osoby zarabiające 5000-6999 zł netto. A nie dostrzegają ich przeważnie Polacy z niższymi dochodami. Co ciekawe, prawie połowa ankietowanych zauważa w swoim otoczeniu innowacyjne biznesy, a niewiele mniej osób w ogóle ich nie dostrzega. Tylko jedna dziesiąta badanych jest niezdecydowana. Eksperci komentujący wyniki przekonują, że konsumenci potrzebują edukacji w zakresie rozpoznawania faktycznych innowacji. Zyskać na tym mogą zwłaszcza seniorzy.

Czytaj więcej

Dzień informacyjny w Brukseli

19.01.2022

Komisja Europejska zaprasza na spotkanie informacyjne online 1–2 lutego br. Spotkanie jest organizowane dla wszystkich potencjalnych beneficjentów, uprawnionych do składania wniosków na programy informacyjne lub promocyjne dotyczące produktów rolnych.

Czytaj więcej

Eksport duńskich mleczarni podnosi się po spadku

18.01.2022

Duński eksport nabiału wyglądał niekorzystnie przez pierwsze 5 miesięcy ubiegłego roku. Spadek ten był częściowo spowodowany tym, że mleczarnie miały trudności ze sprzedażą swoich drogich serów międzynarodowemu sektorowi gastronomicznemu z powodu pandemii SARS-CoV-2.

Czytaj więcej

Gospodarstwa opiekuńcze

18.01.2022

Gospodarstwa opiekuńcze to projekt realizowany od 2019 r. przez konsorcjum w składzie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie o/Kraków, Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Rolniczy w Krakowie.

Czytaj więcej

W I kwartale podwyżki cen żywności jeszcze przyspieszą. Zniesienie 5-proc. VAT nie przełoży się na zahamowanie inflacji

17.01.2022

Obok cen energii, kosztów użytkowania mieszkania i paliw to właśnie żywność jest jednym z kół zamachowych rozpędzającej się inflacji. Rosną bowiem koszty wytworzenia produktów, opakowań, surowców i półproduktów. Dodatkowo przerwane globalne łańcuchy dostaw powodują, że są też problemy z dostępnością niektórych produktów. Zdaniem Andrzeja Gantnera z Polskiej Federacji Producentów Żywności szczyt podwyżek jest jeszcze przed nami. Rozwiązaniem problemu nie będzie ani zniesienie VAT-u na podstawowe produkty, ani wprowadzenie cen regulowanych.

Czytaj więcej