Nadchodzi podatek 50% dla dużych firm

„Rzeczpospolita" opisała plany rządu, według których każda duża firma miałaby zapłacić podatek od nadzwyczajnych zysków. 50-proc. podatek miałby objąć nie tylko spółki Skarbu Państwa, spółki energetyczne i banki, ale po prostu wszystkie firmy – włącznie z prywatnymi – zatrudniające powyżej 250 osób. Przypomnijmy, ile polskich mleczarni zatrudnia ponad 250 osób?

Czytaj więcej

"Roślinne mleko" atakuje

Wraz z coraz większą presją ruchów związanych z ekologią, a nawet rozwojem ekoszaleństwa, które chce zniszczyć rolnictwo, w tym mleczarstwo w Holandii, rośnie presja ze strony producentów tzw. „mleka roślinnego” i związanego z tym produktem lobby.

Czytaj więcej

Żywność stanie się luksusem?

Wybuch wojny na Ukrainie zburzył spokój w Europie. Wojna zakłócił eksport towarów rolno-spożywczych i ograniczyła podaż zbóż. Z drugiej strony Unia Europejska z uporem godnym lepszej sprawy dąży do ograniczenia produkcji żywności w Unii za sprawą Zielonego Ładu. Co nas – konsumentów i producentów żywności – czeka?

Czytaj więcej

Rosnąca drożyzna zapowiada spowolnienie gospodarcze

Nie trzeba być ekspertem czy analitykiem, aby dostrzec drastyczny wzrost cen. Dla młodych ludzi poziom inflacji jest największy w ich życiu. W kwietniu według danych GUS wskaźnik wzrostu cen wyniósł 12,4% i już po raz drugi z rzędu okazał się wyższy od prognoz rynkowych. Inflacja w Polsce złamała kolejną barierę i nie zamierza się zatrzymać.

Czytaj więcej

Wojna wpływa na wszystko

Wojna na sąsiedniej Ukrainie niesie za sobą coraz szersze i liczniejsze konsekwencje społeczne, polityczne i gospodarcze. Bez wątpienia również polski rynek, w tym przemysł spożywczy, jest pod silnym wpływem bieżących wydarzeń, które zmieniają dotychczasowe prognozy zarówno rozwoju firm, zachowań konsumenckich jak i nastrojów społecznych.

Czytaj więcej

Ukraińcy jadą z Polski na wojnę

Wojna na Ukrainie ma nową, niespodziewaną konsekwencję – pracujący w Polsce Ukraińcy porzucają miejsca pracy i wracają walczyć o swój dom. Oczywiście jest to postawa godna najwyższego uznania, o tyle rodzi poważne problemy w przedsiębiorstwach, gdzie byli zatrudnieni.

Czytaj więcej

Rośnie znaczenie cyberbezpieczeństwa

Miniony rok był trudny dla małych i średnich przedsiębiorstw. Doświadczyły perturbacji związanych z pandemią, ale także znalazły się w jeszcze większym stopniu na celowniku cyberprzestępców. W efekcie w 2021 roku co czwarta firma MSP na świecie doświadczyła przynajmniej jednego cyberataku, a skala utraconych korzyści dla każdej z zaatakowanych firm wyniosła ok. 146 tys. dolarów czyli blisko 600 tys. zł – wynika z badania Coleman Parkes Research, które zostało zrealizowane wśród osób zarządzających obszarem IT w 400 firmach z sektora MSP w USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Szwecji we wrześniu 2021 roku.

Czytaj więcej

Ryzyka czekające w 2022 roku

Po arcytrudnym 2020 i wyboistym 2021 roku, aż strach myśleć co przyniesie 2022 rok. Nie mniej warto zebrać rozmaite prognozy i ryzyka. Ich znajomość pomoże chociaż mentalnie przygotować się na nie.

Czytaj więcej

Inflacja uderza z coraz większą siłą

Jak podał GUS, inflacja w październiku wyniosła 6,8% rdr., gdy jeszcze we wrześniu wynosiła 5%. Zdaniem ekonomistów, w najbliższych miesiącach wskaźnik CPI przebije 7%. Taki wzrost inflacji nie pozostaje bez wpływu zarówno na producentów i przetwórców mleka, jak i na handel i zwykłych konsumentów.

Czytaj więcej

Tik tok, tik tok, tik tok

Wraz ze zmieniającym się światem, zmienia się także świat biznesu, więc i marketingu. Spada znaczenie klasycznej reklamy, a na czoło wysuwają się media społecznościowe. Nawet tutaj idzie nowe. Specjaliści dostrzegają początek schyłku Facebooka, a powstają nowe social media i platformy. Jedną z nich jest chiński TikTok.

Czytaj więcej

Klasa średnia jest najważniejsza

Kim lub czym jest klasa średnia? O cenie skupu mleka decydują średnie gospodarstwa. O tym czym jest społeczeństwo, jakie ono jest, oraz czy w ogóle można mówić o społeczeństwie czy o zbieraninie ludzi zamieszkujących dany teren – decyduje klasa średnia.

Czytaj więcej

Social media nowa władza

Wraz ze spadkiem znaczenia tradycyjnych mediów jak prasa drukowana czy telewizja, rosną w siłę media elektroniczne, w tym media społecznościowe. W tym kontekście warto odnotować, że blisko połowa konsumentów gotowa jest poświęcić swoją prywatność w zamian za lepsze ceny i oferty handlowe. Użytkownicy zgadzają się też, aby rząd monitorował ich aktywność w mediach społecznościowych ze względów bezpieczeństwa – twierdzi moskiewska firma Kaspersky Lab.

Czytaj więcej

Ludzie chcą pracować zdalnie

W obawie przed zarażeniem koronawirusem wiele urzędów i firm, w tym mleczarskich i handlowych, na stanowiskach gdzie było to możliwe, wprowadziło tzw. pracę zdalną. Dziś, gdy życie wraca do normalności, wiele osób chce nadal pracować z domu.

Czytaj więcej

Rynek absencji pracowniczych

Przed covidowym zawirowaniem w Polsce mieliśmy zdecydowanie rynek pracownika. Coraz więcej firm skarżyło się, że nie może znaleźć odpowiednich ludzi do pracy oraz że żadania płacowe i socjalne są zbyt wygorowane. Czy covid zmienił coś w tej materii?

Czytaj więcej

Świat bez mleka i mięsa?

Coraz bardziej agresywnie lewicowi szaleńcy chcą nam zaserwować zakaz mleka i mięsa. Dość przypomnieć o niesławnej akcji Sylwii Spurek i proponowanej przez nią tzw. „5 dla branży roślinnej”, która miałaby obejmować zakaz reklamy mięsa, mleka, jaj; likwidację funduszy promocji tych produktów; powołanie funduszu promocji weganizmu; wprowadzenia od przedszkola zajęcia „klimat i prawa zwierząt”; oraz zerowej stawki VAT na zamienniki mięsa, mleka, jaj. Czy chcemy takiego świata i dla kogo byłby on dobry?

Czytaj więcej

Jedenaste: Nie marnować

Polacy miesięcznie marnują żywność o wartości 3,279 mld zł. Dzieje się tak mimo wielu akcji promujących zero waste, postaw ekologicznych i rosnących cen wywożenia odpadów komunalnych.

Czytaj więcej

E-handel także dla mleczarstwa

W czasie obostrzeń covidowych Polacy znacząco zwiększyli zakupy w Internecie. Na tym trendzie zyskała także żywność. Może również mleczarstwo, które dotąd rzadko i raczej sporadycznie korzystało z tego kanału sprzedaży.

Czytaj więcej

Covid atakuje nie tylko płuca

Z danych ZUS wynika, że w 2020 roku lekarze wystawili ponad pół miliona zwolnień lekarskich z powodu ciężkiej reakcji na stres i zaburzenia adaptacyjne. Koronawirus, czy raczej obostrzenia mające z nim walczyć zbierają ogromne żniwo w postaci depresji.

Czytaj więcej

Czesi idą w stronę protekcjonizmu

Polskich eksporterów żywności elektryzowała informacja, że posłowie Izby Poselskiej czeskiego parlamentu znowelizowali w środę przepisy tak, by od 2022 r. w sklepach spożywczych sprzedawano co najmniej 55% produktów czeskiej produkcji.

Czytaj więcej

Polacy mają dosyć lockdownu

Obostrzenia w Polsce w większym bądź mniejszym natężeniu trwają od marca. O ile w początkowym etapie większość społeczeństwa, jeśli ich nie popierała, to przynajmniej akceptowała. Teraz społeczeństwo przekonało się, że koronawirus nie jest groźny, a koszty lockdownu są zbyt wielkie. Wszyscy mają już dość.

Czytaj więcej

„Polska” mleczarnia u podnóża Kilimandżaro

Artur Kubajek

Choć nadal w Polsce mamy dużo do zrobienia w zakresie pogłębienia wiedzy Polaków na temat mamy Afryki, to nazwa najwyższej na świecie samodzielnie stojącej góry Kilimandżaro znana jest prawie wszystkim. To u jej podnóża Fundacja Ekonomiczna Polska-Afryka Wschodnia (PEAEF), przy wsparciu finansowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach programu Polska Pomoc, od dwóch lat pomaga spółdzielniom mleczarskim rozwijać działalność i modernizować lokalną mleczarnię.

Czytaj więcej

Rośnie świadomość polskich konsumentów

Prowadzona przez lata edukacja konsumentów przynosi efekty. Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Ponad połowa z nas (57%) deklaruje, że stara się unikać produktów szkodzących środowisku. Podobny odsetek (58%) dostrzega zbytnią konsumpcję współczesnego społeczeństwa. 59% badanych chętniej wybiera produkty krajowe niż z importu. W porównaniu z trzema europejskimi krajami – nasze postawy są bardziej świadome niż postawy Czechów, jednak mniej świadome niż Włochów i Niemców – wynika z badania „Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla biznesu” zrealizowanego w październiku 2020 przez ARC Rynek i Opinia dla Szkoły Głównej Handlowej, Katedry Badań Zachowań Konsumentów.

Czytaj więcej

Piątnica uratuje Bielmlek z Bielska Podlaskiego

Sytuacja spółdzielni mleczarskiej Bielmek z Bielska Podlaskiego od dawna systematycznie się pogarszała. Można wręcz powiedzieć, że firma staczała się po równi pochyłej. Gdy wszystko wydawało się stracone a majątek firmy zlicytowany, jedna z topowych polskich mleczarni zdecydowała się go kupić.

Czytaj więcej

Mleczarze debatowali przez Internet

W dniach 3-4 listopada 2020 roku odbyło się Forum Rynku Spożywczego i Handlu, które w tym roku ze względu na epidemię i przepisy wyjątkowo, miało miejsce wyłącznie w Internecie. Internetowa formuła Forum Rynku Spożywczego i Handlu pozwoliła na utrzymanie dotychczasowego poziomu dyskusji, a uczestnictwo w debatach możliwe było z dowolnego miejsca.

Czytaj więcej

Czym jest mleko?

Czym jest mleko? To z pozoru idiotyczne pytanie stawiają sobie tęgie umysły i ważni ludzie, którzy piją bezkofeinową kawę z mlekiem sojowym po pysznym wegańskim, czyli bezmięsnym steku czy burgerze.

Czytaj więcej

Raport-E-COMMERCE

Polacy rzucili się do klikania i kupowania. Trendy są nieubłagane – jeśli firmy z branży handlowej szybko nie przestawią się na obsługę klienta internetowego, wypadną z gry o duże pieniądze.

pdf