Czy Fundusz Ochrony Rolnictwa zadziała?

Rząd postanowił stworzyć Fundusz Ochrony Rolnictwa, który miałby za zadanie wypłacanie rekompensat rolnikom, którzy nie dostali zapłaty od podmiotów skupujących produkty rolne. Pomysł jednak od początku budzi wiele kontrowersji i wątpliwości.

Czytaj więcej

Firmy mają problemy z pozyskaniem pracowników

Mimo kryzysu oraz masowego napływu do Polski Ukraińców, wiele firm ma poważne problemy z pozyskaniem pracowników. Potwierdza to badanie wykonane przez Agencję pracy natychmiastowej Tikrow, w którym aż 88% badanych przedstawicieli HR i biznesu przyznało, że w ich firmach w ciągu roku brakuje pracowników na stanowiskach niewymagających specjalistycznych kompetencji.

Czytaj więcej

Praca zdalna staje się standardem

Praca w przemyśle spożywczym, a w mleczarstwie w szczególności, ma swoja specyfikę. Z jednej strony stale potrzeba pracowników produkcyjnych, ale rośnie zapotrzebowanie na wysokiej klasy specjalistów. Ci, z kolei, w coraz większym stopniu chcą wykorzystywać możliwości, jakie dają nowoczesne technologie i chcą pracować zdalnie.

Czytaj więcej

Przepisy rodem z PRL

Do unijnego prawodawstwa zostały wprowadzone pojęcia Europejskich Rad Pracowniczych (ERZ) oraz tzw. Sygnalistów. Teraz mają one zostać implementowane w systemach krajowych, w tym oczywiście polskim. Kolejnym krokiem jest wprowadzenie ich w życie i organizacja tychże w przedsiębiorstwach. Czym są zatem Europejskie Rady Pracownicze oraz sygnaliści?

Czytaj więcej

Jakie nastroje dominują wśród Polaków?

Mimo zapewnień polityków, rozmaitych płatnych ekspertów i ekonomistów, kryzys staje się coraz bardziej odczuwalny w naszym kraju. Wiele firm, szczególnie małych i lokalnych, kończy działalność z powodu gigantycznych rachunków za energię, a ceny w sklepach rosną praktycznie z tygodnia na tydzień. Z drugiej strony Polacy słyszą zapewnienia, że inflacja spadnie, a Polskę kryzys ominie. Jakie w tej sytuacji nastroje mają konsumenci?

Czytaj więcej

Polskie firmy coraz gorzej oceniają swoją przyszłość

Koniunktura gospodarcza w Polsce – wbrew zapewnieniom rządu – spada, coraz więcej firm ogłasza upadłość, rosną koszty energii, a społeczeństwo ubożeje. Dodatkowo wolna konkurencja jest systematycznie ograniczana przez nadmiar regulacji. Jak w tych warunkach polskie firmy widzą swoją przyszłość?

Czytaj więcej

Jaki był rok 2022 dla mleczarstwa?

Miniony właśnie rok 2022 był generalnie dobry dla polskiego mleczarstwa. Było kilka głośnych i ważnych wydarzeń, ceny mleka i produktów mlecznych były rekordowo wysokie, a mleczarnie miały doskonałe przychody. Równocześnie, sektor doświadczył znacznego wzrostu cen energii, a na horyzoncie widać już oznaki bessy.

Czytaj więcej

Nadchodzi podatek 50% dla dużych firm

„Rzeczpospolita" opisała plany rządu, według których każda duża firma miałaby zapłacić podatek od nadzwyczajnych zysków. 50-proc. podatek miałby objąć nie tylko spółki Skarbu Państwa, spółki energetyczne i banki, ale po prostu wszystkie firmy – włącznie z prywatnymi – zatrudniające powyżej 250 osób. Przypomnijmy, ile polskich mleczarni zatrudnia ponad 250 osób?

Czytaj więcej

"Roślinne mleko" atakuje

Wraz z coraz większą presją ruchów związanych z ekologią, a nawet rozwojem ekoszaleństwa, które chce zniszczyć rolnictwo, w tym mleczarstwo w Holandii, rośnie presja ze strony producentów tzw. „mleka roślinnego” i związanego z tym produktem lobby.

Czytaj więcej

Żywność stanie się luksusem?

Wybuch wojny na Ukrainie zburzył spokój w Europie. Wojna zakłócił eksport towarów rolno-spożywczych i ograniczyła podaż zbóż. Z drugiej strony Unia Europejska z uporem godnym lepszej sprawy dąży do ograniczenia produkcji żywności w Unii za sprawą Zielonego Ładu. Co nas – konsumentów i producentów żywności – czeka?

Czytaj więcej

Rosnąca drożyzna zapowiada spowolnienie gospodarcze

Nie trzeba być ekspertem czy analitykiem, aby dostrzec drastyczny wzrost cen. Dla młodych ludzi poziom inflacji jest największy w ich życiu. W kwietniu według danych GUS wskaźnik wzrostu cen wyniósł 12,4% i już po raz drugi z rzędu okazał się wyższy od prognoz rynkowych. Inflacja w Polsce złamała kolejną barierę i nie zamierza się zatrzymać.

Czytaj więcej

Wojna wpływa na wszystko

Wojna na sąsiedniej Ukrainie niesie za sobą coraz szersze i liczniejsze konsekwencje społeczne, polityczne i gospodarcze. Bez wątpienia również polski rynek, w tym przemysł spożywczy, jest pod silnym wpływem bieżących wydarzeń, które zmieniają dotychczasowe prognozy zarówno rozwoju firm, zachowań konsumenckich jak i nastrojów społecznych.

Czytaj więcej

Ukraińcy jadą z Polski na wojnę

Wojna na Ukrainie ma nową, niespodziewaną konsekwencję – pracujący w Polsce Ukraińcy porzucają miejsca pracy i wracają walczyć o swój dom. Oczywiście jest to postawa godna najwyższego uznania, o tyle rodzi poważne problemy w przedsiębiorstwach, gdzie byli zatrudnieni.

Czytaj więcej

Rośnie znaczenie cyberbezpieczeństwa

Miniony rok był trudny dla małych i średnich przedsiębiorstw. Doświadczyły perturbacji związanych z pandemią, ale także znalazły się w jeszcze większym stopniu na celowniku cyberprzestępców. W efekcie w 2021 roku co czwarta firma MSP na świecie doświadczyła przynajmniej jednego cyberataku, a skala utraconych korzyści dla każdej z zaatakowanych firm wyniosła ok. 146 tys. dolarów czyli blisko 600 tys. zł – wynika z badania Coleman Parkes Research, które zostało zrealizowane wśród osób zarządzających obszarem IT w 400 firmach z sektora MSP w USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Szwecji we wrześniu 2021 roku.

Czytaj więcej

Ryzyka czekające w 2022 roku

Po arcytrudnym 2020 i wyboistym 2021 roku, aż strach myśleć co przyniesie 2022 rok. Nie mniej warto zebrać rozmaite prognozy i ryzyka. Ich znajomość pomoże chociaż mentalnie przygotować się na nie.

Czytaj więcej

Inflacja uderza z coraz większą siłą

Jak podał GUS, inflacja w październiku wyniosła 6,8% rdr., gdy jeszcze we wrześniu wynosiła 5%. Zdaniem ekonomistów, w najbliższych miesiącach wskaźnik CPI przebije 7%. Taki wzrost inflacji nie pozostaje bez wpływu zarówno na producentów i przetwórców mleka, jak i na handel i zwykłych konsumentów.

Czytaj więcej

Tik tok, tik tok, tik tok

Wraz ze zmieniającym się światem, zmienia się także świat biznesu, więc i marketingu. Spada znaczenie klasycznej reklamy, a na czoło wysuwają się media społecznościowe. Nawet tutaj idzie nowe. Specjaliści dostrzegają początek schyłku Facebooka, a powstają nowe social media i platformy. Jedną z nich jest chiński TikTok.

Czytaj więcej

Klasa średnia jest najważniejsza

Kim lub czym jest klasa średnia? O cenie skupu mleka decydują średnie gospodarstwa. O tym czym jest społeczeństwo, jakie ono jest, oraz czy w ogóle można mówić o społeczeństwie czy o zbieraninie ludzi zamieszkujących dany teren – decyduje klasa średnia.

Czytaj więcej

Social media nowa władza

Wraz ze spadkiem znaczenia tradycyjnych mediów jak prasa drukowana czy telewizja, rosną w siłę media elektroniczne, w tym media społecznościowe. W tym kontekście warto odnotować, że blisko połowa konsumentów gotowa jest poświęcić swoją prywatność w zamian za lepsze ceny i oferty handlowe. Użytkownicy zgadzają się też, aby rząd monitorował ich aktywność w mediach społecznościowych ze względów bezpieczeństwa – twierdzi moskiewska firma Kaspersky Lab.

Czytaj więcej

Ludzie chcą pracować zdalnie

W obawie przed zarażeniem koronawirusem wiele urzędów i firm, w tym mleczarskich i handlowych, na stanowiskach gdzie było to możliwe, wprowadziło tzw. pracę zdalną. Dziś, gdy życie wraca do normalności, wiele osób chce nadal pracować z domu.

Czytaj więcej

Rynek absencji pracowniczych

Przed covidowym zawirowaniem w Polsce mieliśmy zdecydowanie rynek pracownika. Coraz więcej firm skarżyło się, że nie może znaleźć odpowiednich ludzi do pracy oraz że żadania płacowe i socjalne są zbyt wygorowane. Czy covid zmienił coś w tej materii?

Czytaj więcej

Świat bez mleka i mięsa?

Coraz bardziej agresywnie lewicowi szaleńcy chcą nam zaserwować zakaz mleka i mięsa. Dość przypomnieć o niesławnej akcji Sylwii Spurek i proponowanej przez nią tzw. „5 dla branży roślinnej”, która miałaby obejmować zakaz reklamy mięsa, mleka, jaj; likwidację funduszy promocji tych produktów; powołanie funduszu promocji weganizmu; wprowadzenia od przedszkola zajęcia „klimat i prawa zwierząt”; oraz zerowej stawki VAT na zamienniki mięsa, mleka, jaj. Czy chcemy takiego świata i dla kogo byłby on dobry?

Czytaj więcej

Jedenaste: Nie marnować

Polacy miesięcznie marnują żywność o wartości 3,279 mld zł. Dzieje się tak mimo wielu akcji promujących zero waste, postaw ekologicznych i rosnących cen wywożenia odpadów komunalnych.

Czytaj więcej

E-handel także dla mleczarstwa

W czasie obostrzeń covidowych Polacy znacząco zwiększyli zakupy w Internecie. Na tym trendzie zyskała także żywność. Może również mleczarstwo, które dotąd rzadko i raczej sporadycznie korzystało z tego kanału sprzedaży.

Czytaj więcej

Covid atakuje nie tylko płuca

Z danych ZUS wynika, że w 2020 roku lekarze wystawili ponad pół miliona zwolnień lekarskich z powodu ciężkiej reakcji na stres i zaburzenia adaptacyjne. Koronawirus, czy raczej obostrzenia mające z nim walczyć zbierają ogromne żniwo w postaci depresji.

Czytaj więcej